سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

سال نوآوری و شکوفایی

مردم خواسته دنیا خرده گیاهى است خشک و با آلود که از آن چراگاه دورى‏تان باید نمود . دل از آن کندن خوشتر تا به آرام رخت در آن گشادن ، و روزى یک روزه برداشتن پاکیزه‏تر تا ثروت آن را روى هم نهادن . آن که از آن بسیار برداشت به درویشى محکوم است و آن که خود را بى نیاز انگاشت با آسایش مقرون . آن را که زیور دنیا خوش نماید کورى‏اش از پى در آید . و آن که خود را شیفته دنیا دارد ، دنیا درون وى را از اندوه بینبارد ، اندوه‏ها در دانه دل او رقصان اندوهیش سرگرم کند و اندوهى نگران تا آنگاه که گلویش بگیرد و در گوشه‏اى بمیرد . رگهایش بریده اجلش رسیده نیست کردنش بر خدا آسان و افکندنش در گور به عهده برادران . و همانا مرد با ایمان به جهان به دیده عبرت مى‏نگرد ، و از آن به اندازه ضرورت مى‏خورد . و در آن سخن دنیا را به گوش ناخشنودى و دشمنى مى‏شنود . اگر گویند مالدار شد دیرى نگذرد که گویند تهیدست گردید و اگر به بودنش شاد شوند ، غمگین گردند که عمرش به سر رسید . این است حال آدمیان و آنان را نیامده است روزى که نومید شوند در آن . [نهج البلاغه]

هفته ها

شروع
هفته اول - ترس
هفته دوم - الان ، نه گذشته!
هفته سوم - تکبر و غرور
هفته چهارم - زندگی شاد
هفته پنجم - سکوت/سخن
هفته ششم - خشم
هفته هفتم - معنای نماز
هفته هشتم - وقت نماز
هفته نهم- پرهیز از غیبت کردن
هفته دهم - صبر در زندگی
هفته 11 - تصمیم ماهرانه
هفته 12 - آرامش
هفته 13 - صداقت
هفته 14 - قدرت نه گفتن
هفته 15 - اعتماد بنفس
هفته 16 - زیبایی مرگ
هفته 17 - هدف نهایی
هفته 18 - ساده کنیم زندگی را
هفته 19 - نفوذ در دلها


 RSS 

کل بازدید ها :

46258

بازدیدهای امروز :

3

بازدیدهای دیروز :

6


درباره من

سال نوآوری و شکوفایی
نهان
من پسری هستم 25 ساله . مجرد . شغل :آزاد . سطح تحصیلات : لیسانس . دینم مسلمان (مذهب :شیعه) . زیاد آدم مذهبی نیستم و زیاد هم از دین فاصله نگرفتم . من هنوز خیلی راه مونده تا به انسان کامل تبدیل بشم . من هنوز یه آدم گنه کارم. هوای نفس بر من غلبه کرده . پول و عشق رو بیشتر از هر چیز دیگری در زندگیم دوست می دارم. در زندگی ام تا بحال الگویی نداشتم که به اون رفته باشم . خودم بودم و خودم . نه به پدر مادرم رفتم و نه به دوستان و نه به هیچ کس دیگه . چون با همه اطرافیانم از همه لحاظ متفاوتم . الگوی من هم در زندگی زین پس قراره یکی مولا علی باشه(نهج البلاغه) و چند تا کتاب از نویسندگانی با دینهای دیگه ( البته قرآن که روی سر ما جا داره و در اولویت اول قرارداره ). هدف اصلی من از زدن این وبلاگ این بودن که بتونم از نظرات تک تک شما دوستان عزیز ، استفاده کنم . ( نظرات موافق ، مخالف ، راهنما ، مشاور ، منطقی ، غیر منطقی ، شوخی ، جدی ، ناسزا ، حتی نظرات خیلی خیلی مخالف که می گه : جمعش کن ، برو بابا ) که باور کنید تک تک این نظرات برای من مهم است و حتما در من تاثیر مثبت می ذاره .


لوگوی من

سال نوآوری و شکوفایی


لوگوی دوستان



دوستان

عاشقانه می گویم
بازار عاشقان


هفته ها

شروع
هفته اول - ترس
هفته دوم - الان ، نه گذشته!
هفته سوم - تکبر و غرور
هفته چهارم - زندگی شاد
هفته پنجم - سکوت/سخن
هفته ششم - خشم
هفته هفتم - معنای نماز
هفته هشتم - وقت نماز
هفته نهم- پرهیز از غیبت کردن
هفته دهم - صبر در زندگی
هفته 11 - تصمیم ماهرانه
هفته 12 - آرامش
هفته 13 - صداقت
هفته 14 - قدرت نه گفتن
هفته 15 - اعتماد بنفس
هفته 16 - زیبایی مرگ
هفته 17 - هدف نهایی
هفته 18 - ساده کنیم زندگی را
هفته 19 - نفوذ در دلها


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

نهان تاریخ جمعه 87/5/4 ساعت 11:36 صبح

هفته هفدهم

هدف نهایی

رسیدن به بهشت و آرمیدن در حریم قدس الهى ، آرمان نهایى موحدان است و بهشت در منظر آنان ، گر چه آخرین مقصد تکاملى است ؛ ولى نخستین منزل (قرب الى اللّه ) محسوب مى شود و مؤ من ، ورود بـه بـهـشـت را وصـال بـه کـوى دوسـت مـى دانـد که از آن پس ‍ باید به دیدار معشوق ، مـشـعـوف شـود. شـور و شـعـف و شـادى کـه مـؤ مـن در بـهـشـت دارد، قابل وصف نیست ؛ چنان که قرآن مجید در این باره مى فرماید: (سجده : 17) هیچ کس نمى داند چه چیز از آنچه روشنى بخش دیدگان است به (پاداش ) آنچه انجام مى دادند براى آنان پنهان شده است . بـا ایـن وصـف ، نقل و شمارش آنچه در قرآن و روایات پیرامون بهشتیان آمده کارى بس ‍ سترگ اسـت ؛ امـا آنچه مى توان در اینجا بدان پرداخت ، شمه اى از آن حالات است که در دو بخش بدان اشاره مى کنیم : الف ـ در محشر پـس از دمـیدن در (صور) و حضور همه مردم در محشر، در نخستین نگاه ، مى توان بهشتیان را از دوزخیان تشخیص داد و خوبان با امتیازات گوناگونى از بدان ، باز شناخته مى شوند. مانند:

نور چهره قرآن مجید در این باره مى فرماید: (حدید: 12) روزى کـه مـردان و زنان مؤ من را ببینى که نورشان پیشاپیششان و به جانب راستشان دوان است (بـه آنـان گـویند:) امروز شما را مژده باد به باغ هایى که از زیر (درختان ) آنها نهرها روان است ؛ در آنها جاودانید.این است همان کامیابى بزرگ .

 2ـ مرکب سوارى امـام بـاقـر (ع ) فـرمـود: از رسـول خـدا(ص ) پـیـرامـون آیـه (یـَوْمَ نـَحـْشـُرُ الْمـُتَّقـیـِنَ اِلىَ الرَّحـْمـنـِوَفـْدًا)(131) پـرسـش کـردند؛ ایشان در پاسخ خطاب به حضرت على (ع ) فرمود: اى عـلى ! ایـن گـروه هـا سـواره حـرکـت خـواهـنـد کـرد؛ بـه پـروردگار سوگند، وقتى متقیان از گـورشان خارج شوند، فرشتگان با شتران عزّت به استقبالشان مى آیند و هزار فرشته با هـر یـک از آنـان هـمـراه شـده ، بـا تـشـریـفـات خـاصـّى بـه دروازه بـهـشـت هـدایـت مـى شوند!(132)

 3ـ صف هاى مخصوص رسول اکرم (ص ) فرمود: (اَهْلُ الْجَنَّةِ عِشْرُونَ وَ مِائَةُ صَفٍّ هذِهِ الاُمَّةُ مِنْها ثَمانُونَ صَفّاً)(133) بهشتیان (روز قیامت ) در 120 صف هستند که هشتاد صف آن امت اسلام است .

 4ـ حساب آسان

 5ـ دریافت کارنامه عمل به دست راست (134)

 6ـ چهره خندان قرآن مجید مى فرماید: (قیامت : 22) چهره هایى در آن روز شاداب اند و به سوى پروردگار خود مى نگرند.

 

در بهشت اوج شـادى و شـعـف بـهـشـتـیـان بـراى سـاکـنـان خـراب و آبـاد دنـیـا قـابـل ادراک نـیـست و تنها خدا مى داند که بهشتیان در چه درجه اى از سرور و بهجت به سر مى برند. بخشى از آن درجات والا در آیات و روایات بیان شده است :

 1ـ خوش آمدگویى فرشتگان: اهـل بهشت در بدو ورود، توسط فرشتگان مورد استقبال قرار مى گیرند: قرآن مجیددر این باره مى فرماید: (نحل : 32) آن کسانى که فرشتگان جانشان را ـ در حالى که پاک اند ـ مى ستانند (و به آنان ) مى گویند: درود بر شما باد، به پاداش آنچه انجام مى دادید به بهشت درآیید. همچنین به آنان خطاب مى شود؛ (حجر:46) با سلامت و ایمنى در آنجا وارد شوید.

تأ مین خواسته ها: بـهـشـتیان مورد خشنودى خدا قرار دارند و همه خواسته هاى آنان برآورده مى گردد.قرآن مجید در آیات متعددى بر این مطلب تأ کید کرده است . از جمله مى فرماید: (ق : 31 و 35) و بهشت ـ بى آنکه دور باشد ـ براى متقیان نزدیک آید... هر چه بخواهند در آنجا دارند و پیش ما افزون تر هم هست .

 3ـ جاودانگى: بهشتیان پس از ورود به بهشت ، هرگز از آن خارج نمى شوند و براى همیشه در آن به سر مى برند. این نکته در بسیارى از آیات قرآن به چشم مى خورد: (فرقان : 76) در آنجا جاودانه خواهند ماند، چه خوش قرارگاه و مقامى !

 خوشى هاى پایدار: هـمـان طـور کـه حـضـور بهشتیان در بهشت جاودان است ، نعمت هاى اعطایى آنان نیز چنین است . در حدیثى از امام باقر(ع ) آمده است : بـهـشـتـیـان زنـده اند و دیگر نمى میرند، بیدارند و هرگز نمى خوابند، بى نیازند و هیچ گاه نـیـازمـنـد نـمى شوند، شادمان اند و غمگین نمى گردند، مى خندند و نمى گریند، محترم هستند و هـرگـز تـحـقـیـر نمى شوند، بشاش هستند و ابرو درهم نمى کشند، همواره پر نشاطاند، غذا مى خـورنـد و هـیـچ گاه گرسنه نمى شوند، آب مى نوشند و هرگز تشنه نمى شوند، لباس به تـن دارنـد و عـریـان نـمـى مـانـنـد، تا ابد مرکب سوار مى شوند و به دیدار یکدیگر مى روند، پـسـرکـان بـهـشـتـى بـر آنـان سلام مى کنند و به طور مدام با ظرف هاى سیمین و زرین از آنان پذیرایى مى کنند، همواره بر تخت تکیه زده و تماشا گرند و از سوى خداوند به آنان سلام و تـحـیـت اهـدا مـى شـود. از خـداونـد مـى خـواهـیـم کـه از روى رحـمـت ، بـهـشـت را نـصـیـب ، مـا نـیـز بفرماید!(135)

 5 ـ خشنودى پروردگار: نـعـمـت هـاى بـهـشـتـى هـر قـدر شـیـریـن و شـادى آفـریـن بـاشـد، از یـاد خـداونـد متعال که آفریننده همه چیز است ، گواراتر نخواهد بود و بهشتیان با بهره ورى از (نعمت ها) همواره به یاد (منعم ) خود هستند و به کسانى که چنین نیستند طعنه مى زنند که : چرا زاهد اندر هواى بهشت است چرا بى خبر از بهشت آفرین است ایـنـان رضـایـت و خـشنودى الهى را فراتر از هر نعمتى مى دانند و آن را با هیچ یک از نعمت هاى بهشتى سودا نمى کنند. امام سجاد(ع ) مى فرماید: وقـتـى بـهـشتیان در جایگاه هاى خویش اسکان مى یابند و نعمت هاى بهشتى از هر نوع آنان را در بر مى گیرند، از سوى خداوند به آنان خطاب مى شود: (اى دوستان و مطیعان و ساکنان بهشت مـن آیـا شـما را به چیزى بهتر از وضعیت کنونى آگاه سازم ؟) مى پرسند: (اى پروردگار ما آن چیست ؟) خداوند مى فرماید: (بهتر از این نعمت هایى که شما را احاطه کرده ، خشنودى و محبت مـن نسبت به شما است !) آنان جملگى به وجد آمده و مى گویند: (آرى پروردگار ما خشنودى و محبت تو نسبت به ما برایمان بهتر و پسندیده تر است .) سپس امام سجاد(ع ) این آیه را تلاوت کرد: وَعـَدَ اللّهَُ الْمـُؤْمـِنـِیـنَ وَالْمـُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الاَْنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِى جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنْ اللّهِ اءَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(136) (توبه : 72) خداوند به مردان و زنان با ایمان باغ هایى وعده داده است که از زیر (درختان ) آنها نهرها جارى اسـت در آن جـاودانـه خـواهند ماند و نیز سراهایى پاکیزه در بهشت هاى جاودان (به آنان وعده داده است ) و خشنودى خدا بزرگ تر است . این همان کامیابى بزرگ است .

 

شرایط ورود به بهشت

 1ـ ایمان و عمل صالح  (حج : 23) خـدا کـسـانـى را کـه ایـمان آورده و کارهاى شایسته کرده اند در باغ هایى که زیر (درختان ) آن نهرها روان است در مى آورد.

 2ـ تقوا (حجر: 45) بى گمان ، متقیان در باغ ها و چشمه ساران (بهشتى )اند.

3ـ پاکى دل و روح (زمر: 73) درود بر شما پاکیزه شدید، در بهشت در آیید و جاودانه بمانید.

 4ـ اطاعت از خدا و پیامبر (فتح : 17) و هر کس خدا و پیامبر او را فرمان برد، وى را در باغ هایى که زیر (درختان ) آن نهرهایى روان است درمى آورد.

خلاصه بهشتیان ، سعادتمندانى هستند که با ایمان و عمل صالح ، دنیا را پشت سر نهاده اند، لطف الهى شامل حالشان شده و در بهشت برین جاى گرفته اند. ایشان با امتیازات خاصى از دوزخیان باز شـنـاخـتـه مـى شـونـد مـانـنـد؛ نـور چهره ، صف هاى مخصوص ، مرکب هاى سوارى ، حساب آسان ، دریافت کارنامه عمل به دست راست و داشتن چهره خندان . در بهشت نیز از نعمت هاى بى شمار پروردگارشان لذت مى برند؛ هنگام ورود، فرشتگان به آنـان خـوش آمـد مـى گـویـنـد؛ خـواسـته هایشان برآورده مى شود؛ جاودانه در بهشت مى مانند؛ از خوشى هاى پایدار بهره مى برند و پروردگارشان از آنان خشنود است . آنـان این جایگاه رفیع را با ایمان و عمل صالح و تقوا، پاکى روح و اطاعت از خدا و پیامبر به دست آورده اند

                                                             برگرفته از سایت دارالقرار



لیست کل یادداشت های این وبلاگ


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com