سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

سال نوآوری و شکوفایی

دانشمند، زنده ای میان مردگان است . [امام علی علیه السلام]

هفته ها

شروع
هفته اول - ترس
هفته دوم - الان ، نه گذشته!
هفته سوم - تکبر و غرور
هفته چهارم - زندگی شاد
هفته پنجم - سکوت/سخن
هفته ششم - خشم
هفته هفتم - معنای نماز
هفته هشتم - وقت نماز
هفته نهم- پرهیز از غیبت کردن
هفته دهم - صبر در زندگی
هفته 11 - تصمیم ماهرانه
هفته 12 - آرامش
هفته 13 - صداقت
هفته 14 - قدرت نه گفتن
هفته 15 - اعتماد بنفس
هفته 16 - زیبایی مرگ
هفته 17 - هدف نهایی
هفته 18 - ساده کنیم زندگی را
هفته 19 - نفوذ در دلها


 RSS 

کل بازدید ها :

46245

بازدیدهای امروز :

8

بازدیدهای دیروز :

6


درباره من

سال نوآوری و شکوفایی
نهان
من پسری هستم 25 ساله . مجرد . شغل :آزاد . سطح تحصیلات : لیسانس . دینم مسلمان (مذهب :شیعه) . زیاد آدم مذهبی نیستم و زیاد هم از دین فاصله نگرفتم . من هنوز خیلی راه مونده تا به انسان کامل تبدیل بشم . من هنوز یه آدم گنه کارم. هوای نفس بر من غلبه کرده . پول و عشق رو بیشتر از هر چیز دیگری در زندگیم دوست می دارم. در زندگی ام تا بحال الگویی نداشتم که به اون رفته باشم . خودم بودم و خودم . نه به پدر مادرم رفتم و نه به دوستان و نه به هیچ کس دیگه . چون با همه اطرافیانم از همه لحاظ متفاوتم . الگوی من هم در زندگی زین پس قراره یکی مولا علی باشه(نهج البلاغه) و چند تا کتاب از نویسندگانی با دینهای دیگه ( البته قرآن که روی سر ما جا داره و در اولویت اول قرارداره ). هدف اصلی من از زدن این وبلاگ این بودن که بتونم از نظرات تک تک شما دوستان عزیز ، استفاده کنم . ( نظرات موافق ، مخالف ، راهنما ، مشاور ، منطقی ، غیر منطقی ، شوخی ، جدی ، ناسزا ، حتی نظرات خیلی خیلی مخالف که می گه : جمعش کن ، برو بابا ) که باور کنید تک تک این نظرات برای من مهم است و حتما در من تاثیر مثبت می ذاره .


لوگوی من

سال نوآوری و شکوفایی


لوگوی دوستان



دوستان

عاشقانه می گویم
بازار عاشقان


هفته ها

شروع
هفته اول - ترس
هفته دوم - الان ، نه گذشته!
هفته سوم - تکبر و غرور
هفته چهارم - زندگی شاد
هفته پنجم - سکوت/سخن
هفته ششم - خشم
هفته هفتم - معنای نماز
هفته هشتم - وقت نماز
هفته نهم- پرهیز از غیبت کردن
هفته دهم - صبر در زندگی
هفته 11 - تصمیم ماهرانه
هفته 12 - آرامش
هفته 13 - صداقت
هفته 14 - قدرت نه گفتن
هفته 15 - اعتماد بنفس
هفته 16 - زیبایی مرگ
هفته 17 - هدف نهایی
هفته 18 - ساده کنیم زندگی را
هفته 19 - نفوذ در دلها


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

نهان تاریخ جمعه 87/5/4 ساعت 11:7 صبح

هقته شانزدهم

یاد مرگ

یکی از روش‏های بسیار مؤثر در گسترش اعتقاد به معاد، زنده نگه داشتن «یاد مرگ» در جامعه است. پذیرش این پدیده طبیعی و قبول حتمی بودن مرگ قبل از فرا رسیدن آن، زمینه را برای پذیرش تعالیم آسمانی و زندگی در راستای اهداف و برنامه‏های دینی آماده می‏سازد. به همین دلیل، در آیات و روایات به زنده نگه داشتن یاد مرگ و اثرات سازنده و تعالی‏بخش آن تأکید فراوان شده و احادیثی همانند «اِکْثروا ذِکرَ المَوت» و «اِستَعِدّوا بالمَوت» احادیث فراوان و متواتری در این زمینه وارد شده است.1
تأکید بر قابل دسترس بودن قبرستان مسلمین و پیش‏بینی اجر اخروی برای زیارت اهل قبور، محترم بودن جنازه مسلمین و اصرار بر کفن و دفن مناسب، تشییع جنازه و اذکار مربوط به آنها، برپایی مراسم ویژه و برگزاری مجالس تذکار، وعده ثواب‏های فراوان اخروی برای آنها، همه و همه در این راستا قابل توجیه و تفسیر می‏باشد که «یاد مرگ» و موقت بودن زندگی دنیوی و پایداری زندگی اخروی باید در جامعه زنده باشد و به صورت مشهود و ملموس ارائه شود. خوشبختانه در دو دهه گذشته، نمود عینی و بارز این تحول آفرینی را در تشییع جنازه مطهر شهدای گران‏قدر انقلاب اسلامی شاهد بوده‏ایم که پیکر مقدس آن «زندگان جاوید» نیز طراوت و شادابی خاصی در زندگی «مردگان زنده» به وجود می‏آورده است و عطر روح‏بخش پویایی و تعالی را در فضای جامعه می‏پراکنده است.
نکته قابل تأمل آن است که زندگی براساس فرهنگ غرب می‏تواند این اثر بخشی را از پدیده «مرگ» و آثار مترقب بر آن بگیرد. چنان که در شهرهای بزرگ و در زندگی آپارتمان نشینی و شهر نشینی مواردی از آن، هر چند اندک اما قابل توجه، به چشم می‏خورد که قبرستان‏ها به دلایل قابل قبول یا غیر قابل قبول از شهر دور شده‏اند و مردگان نیز با سفارش تلفنی به خاک سپرده می‏شوند! زنده بودن یاد مرگ، اشتیاق به زندگی اخروی را ایجاد می‏کند و این اشتیاق زمینه رشد فضایل اخلاقی و دوری از رذایل نفسانی را موجب می‏شود. قرآن کریم با ندای «فَتَمَنّوا المَوت اِنْ کُنْتُم صادِقین»2 مؤمنان واقعی را از غیر مؤمنان با ملاک اشتیاق به مرگ تمییز می‏دهد و حضرت علی(ع) با فریاد «وَالله لابنُ اَبی طالِب آنس بِالمَوت مِنَ الطِفل بَثَدی اُمِهِ»3 رمز خداجویی و کمال‏یابی خویش را تبیین می‏کند.
امام صادق ـ علیه السلام ـ در اثرهای زنده نگه‏داشتن «یادمرگ» می‏فرماید:
«ذِکرالموتِ یُمیتُ الشَهواتِ و یَقلعُ مَنابِت الغَفلَة و یُقوّی القَلبَ بِمَواعِدِالله وَ یُرق الطَبع وَ یُکسر اَعلام الهُدی و یَطفی‏ء فارالحرصِ وَ یحقرُ الدنیا؛4 یاد مرگ شهوت‏ها را می‏میراند و ریشه‏های غفلت را از بین می‏برد و قلب انسان را با وعده‏های الهی محکم می‏گرداند و روحیه انسان را رقیق و لطیف می‏سازد و نشانه‏های هوا و هوس را می‏شکند و آتش حرص را خاموش و دنیا را در چشم انسان کوچک می‏سازد.»
پیامبر اکرم(ص) در تأثیر تشییع جنازه بر یاد مرگ و اعتقاد به آخرت فرمودند:
«وَاتّبِعُوا الجَنائِز تذکرکُم الآخِرَة؛5 مردگان را تشییع نمایید که این امر شما را به یاد آخرت می‏اندازد.»
                                                            برگرفته از سایت دارالقرار

 

علی و یاد مرگ

حکمت 380:

چه بسیار کسانی که در آغاز روز بودند و شب نبودند .(نگاه علی یک نگاه لطیف و تمسخر آمیز است ).دنیایی که به آن خو گرفته بودند تمام شد و آخرتی که فکر نمی کردند رسید .به بعضی از آنها ما حسادت می کنیم و می گوییم :عجب زن و بچه ای،عجب خانه ای و مقامی ،…این دنیا چیزی ندارد که شما بخواهید حسادت کنید .در دنیا هیچوقت قدر زبان ،چشم و…نمی دانید مگر از مرگ ها عبرت بگیرید و با مرگ انس داشته باشید .مرگ به انسان قدرت می دهد .انسانی که در مقابل مرگ دیگران ضعیف می شود و بر می گردد انسان ضعیفی است ولی انسان کامل و عاقل به قدرت می رسد .زنده بودن بالاترین نعمت است .عبرت گیری برای زندگی بهتر .

خداوند فرشته ای دارد که وظیفه دارد در بین همه ی مخلوقات فریاد بزند:بزایید برای مردن و فراهم کنید برای نابود شدن ،پایه های خود را بساز برای از بین رفتن،عواطف خود را نشر دهید برای روزی که قطع می شود .مهربانی خود را بذل و بخشش کنید ،هیچ کدام از چیزهای این دنیا نمی ارزد که تو سر سوزن از آخرت را از دست بدهی .انسان عتقل کسی است که هر کاری حتی کارهای مادی که می خواهد انجام دهد با نیم نگاهی به آخرت است .

حکمت203:

مردم!تقوای خدا را پیشه کنید که اگر آشکار یا پنهان کنید می شود.یاد مرگی باشید که اگر فرار کنید ،شما را می گیرد .یاد مرگی باشید که اگر او را فراموش کنید او شما را فراموش نمی کند .از این مرگ هیچ راه فراری نیست .به مرگ فکر کنید.آیا واقعا مرگ بد است؟؟؟یکی از دعا های بچه داخل رحم این است که خدایا اینجا را از من نگیر.

راستی !می دانید L بچه داخل رحم مادر می خندد ،گریه می کند ،ناراحت می شود ،عبادت می کند،به آسمان نگاه می کند به خدا و به حسین سلام می دهد!!!



لیست کل یادداشت های این وبلاگ


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com