سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

سال نوآوری و شکوفایی

مردم دنیا همچون سوارانند که در خوابند و آنان را مى‏رانند . [نهج البلاغه]

هفته ها

شروع
هفته اول - ترس
هفته دوم - الان ، نه گذشته!
هفته سوم - تکبر و غرور
هفته چهارم - زندگی شاد
هفته پنجم - سکوت/سخن
هفته ششم - خشم
هفته هفتم - معنای نماز
هفته هشتم - وقت نماز
هفته نهم- پرهیز از غیبت کردن
هفته دهم - صبر در زندگی
هفته 11 - تصمیم ماهرانه
هفته 12 - آرامش
هفته 13 - صداقت
هفته 14 - قدرت نه گفتن
هفته 15 - اعتماد بنفس
هفته 16 - زیبایی مرگ
هفته 17 - هدف نهایی
هفته 18 - ساده کنیم زندگی را
هفته 19 - نفوذ در دلها


 RSS 

کل بازدید ها :

46253

بازدیدهای امروز :

4

بازدیدهای دیروز :

12


درباره من

سال نوآوری و شکوفایی
نهان
من پسری هستم 25 ساله . مجرد . شغل :آزاد . سطح تحصیلات : لیسانس . دینم مسلمان (مذهب :شیعه) . زیاد آدم مذهبی نیستم و زیاد هم از دین فاصله نگرفتم . من هنوز خیلی راه مونده تا به انسان کامل تبدیل بشم . من هنوز یه آدم گنه کارم. هوای نفس بر من غلبه کرده . پول و عشق رو بیشتر از هر چیز دیگری در زندگیم دوست می دارم. در زندگی ام تا بحال الگویی نداشتم که به اون رفته باشم . خودم بودم و خودم . نه به پدر مادرم رفتم و نه به دوستان و نه به هیچ کس دیگه . چون با همه اطرافیانم از همه لحاظ متفاوتم . الگوی من هم در زندگی زین پس قراره یکی مولا علی باشه(نهج البلاغه) و چند تا کتاب از نویسندگانی با دینهای دیگه ( البته قرآن که روی سر ما جا داره و در اولویت اول قرارداره ). هدف اصلی من از زدن این وبلاگ این بودن که بتونم از نظرات تک تک شما دوستان عزیز ، استفاده کنم . ( نظرات موافق ، مخالف ، راهنما ، مشاور ، منطقی ، غیر منطقی ، شوخی ، جدی ، ناسزا ، حتی نظرات خیلی خیلی مخالف که می گه : جمعش کن ، برو بابا ) که باور کنید تک تک این نظرات برای من مهم است و حتما در من تاثیر مثبت می ذاره .


لوگوی من

سال نوآوری و شکوفایی


لوگوی دوستان



دوستان

عاشقانه می گویم
بازار عاشقان


هفته ها

شروع
هفته اول - ترس
هفته دوم - الان ، نه گذشته!
هفته سوم - تکبر و غرور
هفته چهارم - زندگی شاد
هفته پنجم - سکوت/سخن
هفته ششم - خشم
هفته هفتم - معنای نماز
هفته هشتم - وقت نماز
هفته نهم- پرهیز از غیبت کردن
هفته دهم - صبر در زندگی
هفته 11 - تصمیم ماهرانه
هفته 12 - آرامش
هفته 13 - صداقت
هفته 14 - قدرت نه گفتن
هفته 15 - اعتماد بنفس
هفته 16 - زیبایی مرگ
هفته 17 - هدف نهایی
هفته 18 - ساده کنیم زندگی را
هفته 19 - نفوذ در دلها


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

نهان تاریخ شنبه 87/3/4 ساعت 11:32 عصر

هفته نهم :

 پرهیز از غیبت کردن

غیبت: آخرین تلاش انسان ناتوان

غیبت از جمله گناهان کبیره‌ای است که علَیرغم تأکیدات زیادی که در قرآن کریم ، شرع مقدس و کلام پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به حرمت و وجوب ترک و پرهیز از آن شده است ، اما متأسفانه همچون نقل و نبات ، شیرینی‌بخش مجالس و محافل خانوادگی ما ایرانی‌ها بوده و هست . غافل از آنکه این شیرینی ظاهری در باطن همچون زهر هلاهل و سلولهای سرطانی، رشته‌های دوستی و محبت بین افراد ، اقوام و خویشان و آحاد جامعه را گسسته می‌سازد و آسیب های اجتماعی جبران‌ناپذیری را بر پیکر جامعه وارد می آورد .

 

تعریف غیبت:

     غیبت عبارتست از این که کسی پشت سر برادر و یا خواهر مسلمان خود،در حضور دیگری و یا دیگران بدی او را بگوید،به گونه ای که اگر او آن را بشنود آزرده خاطر شود.

پیامبر اکرم “ص”فرمود:آیا می دانید غیبت چیست؟ فرمود:غیبت آن است که یاد کنی برادر خود را به چیزی ناخوشایند اوست.اگر در وجود آن شخص چیزی گفتید که باشد غیبت است و اگر نباشد به او بهتان زده ای.  

از روایات معلوم میشود که غیبت شامل مواردی چون ذکر نقصی درمسلمان یا نقصانی در رفتار وی باشد و حتی گفتن مطلبی مانند :کلاهش بزرگ است، بینی اش کج است یا… حرام است. 

غیبت از نگاه آیات قرآن مجید: در قرآن نیز آیات متعددی در مذمت غیبت بیان شده است که آیه ذیل یکی از آن آیه ها میباشد:   هیچ یک از شما غیبت دیگری را نکند. آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟البته معلوم است که ازآن تنفر دارید.پس از خدا بترسید که همانا خدا توبه پذیر ورحم کننده است(سوره حجرات.آیه12)

برای این مفهوم، هر چند تعاریف متعددی در منابع لغوی، اخلاقی و فقهی ذکر شده است، اما وجه مشترک همه این تعاریف، قطع نظر از خصوصیاتی که به اقتضاء نوع نگرش و ماهیت تحلیل مورد نظر مطرح شده، عیب‏جویی و اظهار عیوب افراد در غیاب ایشان است، عیوبی که افراد عادتا از اطلاع‏یابی و افشای آن توسط غیر احساس شرمندگی می‏کنند و به طور طبیعی به چنین کاری راضی نیستند.

برخی از فقها در تعیین مصادیق و بیان احکام غیبت، افراد بیگانه (اعم از سایر فرق مسلمین، کفار و مشرکین) را مشمول حریم اخلاقی نمی‏دانند، و بر غیبت ایشان، حکم حرمت‏بار نمی‏کنند . به عبارت دیگر، در این مقوله همچون سایر مقولات اخلاقی، دو نوع سوگیری ارزشی وجود دارد; عده‏ای با تکیه بر مبنای خاص گرایی تنها نسبت‏به خودی‏ها (برادران ایمانی) احساس تعهد اخلاقی و تعلق خاطر مشترک را الزام می‏کنند، از این‏رو، افراد غیر عضو از شمول ارزش‏های اخلاقی مستثنی هستند و از ارزش‏ها و اعتبارات ویژه خودی‏ها (شیعیان مؤمن) محروم‏اند .(ر . ک . منابع فقهی، بخش مکاسب محرمه، بحث غیبت). عده‏ای نیز با تکیه بر مبنای عام‏گرایی، هیچ نوع خصوصیت ویژه‏ای را در صدق تعریف یا در فرد مغتاب لحاظ نکرده‏اند و علی الظاهر، همگان را (به استثنای کسانی که بواسطه تجاهر به فسق و آلودگی‏های آشکار، حرمت اخلاقی خویش را لکه‏دار کرده‏اند) مشمول حریم اخلاقی می‏دانند . از این رو، مخالفان و کفار نیز هر چند از نظر اعتقادی بیگانه تلقی می‏شوند اما نظر به کرامت ذاتی انسان، رعایت مصالح جمعی، اقتضائات زندگی اجتماعی، ضرورت و مطلوبیت تسامح در این خصوص و . . . از حرمت اخلاقی برخوردارند و همگان جز در موارد خاص، باید آن را مراعات کنند .

غیبت مجاز :

غیبت کردن از کسى که فسقش آشکار باشد نه پنهانی، مثل این که ظرف شراب را آشکارا در خیابان و بازار به دست گرفته، بیاشامد،‌ همچنین کسى که پرده حیا را انداخته، در حضور مردم از گناه کردن حیا نمى کند، . قدر مسلّم جواز غیبت، گناهى است که آشکارا به جا مى آورد. امام صادق (ع)می فرماید: هرگاه فاسق به فسق خود تظاهر نماید احترامی ندارد وغیبت او جایز است.

                                                                                                    وسایل الشیعه ج 8ص605



لیست کل یادداشت های این وبلاگ


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com